fredag 7 december 2007

State Highway 4

Att åka State Highway 4 eller ParaPara Road är en hisnande upplevelse. 90 km mer eller mindre serpentinväg utan vägräcken eller vägren. Hastighetsbegränsing ca 100 km/h.
en hemsk väg i fint väder, en stängd väg under snö/vinter väglag. Följaktligen en livsfarlig väg under regn.

En berättelse från 6 december.

Jag måste åka till Raetihi varje månad för mottagning. Jag kör från Wanganui ca 09.00 för att ha min första patient klockan 10.15. Jag kommer inte fram förrän 10.30 för det tar ändå 1.5 att köra de 90 km om man står på.
I torsdags regnade det mycket tungt. Efter ca 20 km kom det första jordskredet, ca 200 meter framför mig, en hel del lera, och man tänkte att det var ju inte bra.
Ca 20 km senare kommer det ca 1000 får gående på vägen. "Stock-Movement". Man har lärt sig att bara köra långsamt fram genom flocken, det tar ju en del extra tid men ändå.
Ytterligare 10 km senare svänger vägen i ytterligare en 90 graders sväng. Jag kommer i ca 50 km/h trampar på bromsen och sladdar. Klarar att hålla mig på vägen men efter ca 50 m glider jag över i mötande fil och "halvfrontar" en mindre Toyota. Själv körde jag en Toyota RAV 4.
Alla klarade sig men det blev två bilar till skroten.
Tydligen är det halare på denna vägen vid regn än på andra pga den mycket finkorniga leran som flyter ut på banan efter/under regn. No Shit.

Nåja, allting väl. Det betyder att vi krockat/skadat 2 bilar på 2 veckor. Jo, Åsa skrapade vår andra bil lite för 2 veckor sedan.

Vi tackar Thea och Mårten för support angående skadan på Åsas volarplatta. Kul att höra ifrån er. Hoppas allt är väl.

Idag har vi sett Bee-Movie (Bobby, Moa o Maja). Rekommenderad varmt om man gillar Jerry Seinfeld åtminstone.

Inga kommentarer: