söndag 23 september 2007

Sjukhuset

Vill bara starta med att be om ursäkt för de senaste inläggen. Svårt att ordning grafiken när man skall klippa och klistra från annan fil. Vill ju gärna skriva med prickarna, men de finns ju inte sjukhusets engelska dator.

Wanganui har varit igenom besvärliga tider med bråk och offentlig byk. De flesta av bråkmakarna har nu avgått eller sparkats för ett halvår sedan, så förhoppningsvis kommer allt att lugna ned sig. Mitt intryck är att det bara kan bli bättre, vilket känns som en bra utgångspunkt.

Kirurgklinken är liten men har ett bra rykte och producerar en hel del.
Vi är tre överläkare och två registrars (ST-läkare). I tillägg har man ett gäng ”junior doctors” som nästan mest verkar vara svart arbetskraft. Vet inte riktigt hur man skulle beskriva dessa med svenska termer, AT korsat med olegitimerad arbetskraft. Hur som helst är det uppenbart är att de sköter nästan allt pappersjobb.

Jag kommer att jobba helt självständigt som man gör i anglosaxiska hälsovårdssystem. Jag gör vad jag vill (op-metod, röntgen etc), använder vilka material jag vill etc. Bara att beställa av chefsjuksköterskan.

Jag kommer att ha egen operationsdag 2 dagar i veckan, mottagning 1 dag. I övrigt så tillkommer ronder, administration, utbildning. En dag i månaden kommer jag att åka till Raetihi, 80 min bort, för att ha mottagning. I mina ögon förefaller inte schemat vara av sådan art att man jobbar ihjäl sig.

De allra flesta springer omkring i sina privata kläder, med alla möjliga juveler, ringar och klockor. Ingen ,nästan, har rock eller ”sjukhuskläder”. Det är heltäckningsmattor överallt utom på OP tack och lov. Undra egentligen vad man säger, helt vetenskapligt, om detta hemma i Sverige??

Man opererar de mesta förutom lever, pancreas och esofagus. Naturligtvis borde man också skicka både rectum och ventrikel till Wellington alt Palmerston North men denna lilla åsikt har jag behållt för mig själv ännu. Här finns ingen kärlkirurg eller thorax eller neuro. Närmaste kärlenhet är 45 min bort och thorax/neuro är 2 timmar bort. Helikopterservicen verkar dock nästan vara i Norge nivå.

Jag får helt enkelt återkomma om några veckor med detta. Hela första veckan har varit introduktion !!!. Jobbet börjar alltså på måndag med första bakjouren på tisdag.

1 kommentar:

Benjamin sa...

Jag tycker att grafiken ser fin ut. Och bra bilder också.